donderdag 19 juni 2014

Opknapbeurt voor oud nachtkastje

Toen ik een jaar of 12 was, heb ik uit de schuur van mijn vader een oud kastje gehaald dat nog van mijn grootouders is geweest. De lak was op veel plaatsen beschadigd en dof geworden, maar de vorm van het kastje (en het praktisch nut) sprak me aan. Na een grondige schoonmaakbeurt heeft het sinds die tijd dienst gedaan als nachtkastje.

Na ons trouwen is het kastje achter gebleven bij mijn ouders. We hadden er geen ruimte voor in ons appartementje en het paste niet echt bij onze andere meubels. Een jaar of 2 geleden hebben we echter wat meubels vervangen en is er een meer landelijk/brocante stijl ontstaan. Het begon toen toch te kriebelen om wat leuks met mijn oude nachtkastje te doen. Vorig jaar ben ik dan eindelijk aan de klus begonnen en ik heb er nog steeds geen spijt van :)


Benodigdheden:
- Grondverf
- Krijtverf (ik gebruikte verf van het merk Painting the past in de kleur 'Paper')
- Grijze boenwas (Abbondanza extra Chalky)
- Overige materialen (zoals schuurpapier/schuurmachine, kwasten, staalwol, zachte doek)

Stap 1
Schuur het hout goed op. Je hoeft de huidige laklaag of verflaag niet helemaal weg te schuren, maar zorg wel dat de lak/verf dof ziet. Borstel al het stof na afloop van het hout.

Dit is bij grotere objecten mijn minst favoriete onderdeel (vooral omdat het zo vaak moet gebeuren en je er een aardig tijdje mee zoet bent). Maar toch is dit een van de belangrijkste dingen om je project te laten slagen, dus sla het vooral niet over!

Stap 2
Breng een laag grondverf aan. Je kunt hiervoor ook een primer gebruiken, dat helpt voorkomen dat vlekken in het hout door de verf heen komen (zoals bij 'bloedend' hout).

Ik heb het bovenblad overigens alleen geschuurd en niet in de grondverf gezet.


Stap 3
Als je dacht dat je nu aan het leuke gedeelte kon beginnen, heb je het helaas mis. Er volgt weer een sessie van schuren ;) Je wilt natuurlijk wel dat je krijtverf goed hecht, dus zorg er in ieder geval voor dat je de laag grondverf licht opschuurt.

Stap 4
Breng de krijtverf aan.

Ik heb de krijtverf in twee dunne lagen aangebracht (tussendoor schuren!). Het is beter om meerdere dunne lagen aan te brengen dan het met 1 dikke laag dekkend proberen te krijgen.

Stap 5
Smeer een laag boenwas over de krijtverf. Veeg vervolgens met een zachte doek de overtollige resten was weg.

Ik gebruikte grijze boenwas op witte krijtverf, dat geeft een vergrijsd effect en doet ook het houtsnijwerk mooi uitkomen.

Het blad heb ik ook behandeld met de grijze was, maar daar is het grijze effect wat minder zichtbaar.



In eerste instantie viel de klus me wel wat tegen, vooral het schuren van het houtsnijwerk was nog wel een klus. Doordat je steeds tussendoor moet schuren, ben je echt wel even bezig. Maar als het dan eindelijk af is en het project is geslaagd, dan heb je het er echt wel voor over! Natuurlijk is er altijd wel iets waarvan ik vind dat ik het mooier/netter/anders had kunnen doen, maar uiteindelijk word ik er nog steeds blij van als ik de gang binnenkom en het kastje zie staan. Vooral omdat ik het helemaal zelf heb gedaan! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten