donderdag 10 december 2015

NOEL

Vorige week maakte ik deze compositie. Ik zou heel graag willen zeggen dat ik zelf zo creatief ben en dit zelf heb bedacht, maar ik moet toch bekennen dat het idee van Pinterest komt ;) Al is het daardoor niet minder mooi!


Benodigdheden:
- Een aantal stokjes/plankjes
- Houten/MDF letter 'E'
- Lange sliert decoratiemateriaal
- Dun ijzerdraad
- Lijmpistool
- Zaag
- Schuurpapier
- Verf

Letter 'N'

Ik heb 3 grote roerhoutjes gebruikt (zijn bij elke bouwmarkt te verkrijgen bij een emmer verf, maar je kunt er natuurlijk ook zo om vragen).

Stap 1
Zaag de stokjes op de gewenste lengte en schuur de randen glad.

Stap 2
Lijm de stokjes met je lijmpistool op elkaar in de vorm van de letter 'N'. Druk goed aan en laat even drogen.

Stap 3
Verf de letter in de gewenste kleur.


Letter 'O'

Hier heb ik een lange sliert decoratiemateriaal voor gebruikt die ik bij een tuincentrum kocht. Je hebt diverse varianten, ik heb gekozen voor een sliert met takjes met rode besjes. Als je het jezelf makkelijk wilt maken, kun je natuurlijk ook een kleine krans kopen en deze eventueel versieren of verven.

Stap 1
Vorm de sliert decoratiemateriaal in de vorm van een krans. Als je een vaas in de juiste maat hebt, is het handig om de sliert hier omheen te wikkelen (zo wordt de krans mooi rond). Als je een lange sliert hebt, kun je deze meerdere keren rond wikkelen. Hier wordt je krans ook wat steviger van.

Stap 2
Zet de takjes van de krans op verschillende plekken vast door er wat ijzerdraad omheen te wikkelen. Zo zorg je dat alles bij elkaar blijf zitten en de krans niet uit elkaar valt als je hem neerzet.


Letter 'E'

Dit is een voorgevormde letter van MDF die ik bij Pipoos heb gekocht. Natuurlijk kun je er zelf ook een maken.

Stap 1
Verf de letter in de kleur die je later iets door de verf heen wilt zien. Ik koos voor een grijze onderlaag.

Stap 2
Verf de letter in de uiteindelijke kleur (in mijn geval wit).

Stap 3
Schuur met schuurpapier de hoekjes van de letter iets op, zodat de eerste verflaag hier weer zichtbaar wordt. Zo krijg je een mooi doorleefd/verouderd effect. Let op: overdrijf niet met doorschuren!


Letter 'L'

Hier kun je elk plankje voor gebruiken dat je nog hebt.

Stap 1
Zaag uit het plankje 2 stukken in de gewenste lengte en schuur de randen glad. Ik heb de 2 stukken in verstek gezaagd, maar je kunt het natuurlijk ook eenvoudig houden en gewoon recht zagen.

Stap 2
Lijm de 2 plankjes met je lijmpistool op elkaar in de vorm van de letter 'L'. Druk goed aan en laat even drogen.

Stap 3
Verf de letter in de gewenste kleur.

En dan ben je alweer klaar en kun je alles gaan neerzetten! Om het geheel af te maken heb ik er nog een kleine houten ster en een kaars bij gezet. Kom maar op met de kerst! :)







Geen opmerkingen:

Een reactie posten